De Gouden weken, waar we het schooljaar altijd mee starten, worden gekenmerkt door kennismaken, vertrouwen opbouwen en zijn de basis voor een fijne, veilige omgangscultuur.

Hoe doen we dat?

Vijf fasen van goede groepsvorming

Groepsvorming bestaat uit vijf fasen die een groep in ongeveer zes weken doorloopt. Na deze weken zijn de rollen, normen en waarden grotendeels bepaald voor de rest van het jaar.

Na elke zomervakantie, bij elke nieuwe leraar, vindt er weer een nieuwe groepsvorming plaats. Ook gaandeweg het schooljaar kan er een nieuw groepsvormingsproces ontstaan, als er bijvoorbeeld een nieuwe leerling bijkomt. De fasen zijn:

  • Forming: oriĆ«nteren
    Leerlingen leren elkaar kennen, de groep zoekt naar veiligheid en structuur. (zeker in combiklassen).
  • Storming: presenteren
    De verhouding tussen leerlingen wordt duidelijker, wie is er een leider, wie een volger?
  • Norming: normeren
    De regels, waarden en normen van de groep worden bepaald. Iedereen krijgt een eigen taak in de samenwerking.
  • Performing: presteren
    De groep wordt een team en is klaar voor samenwerking. Er zijn ongeschreven (en geschreven) regels waar iedereen zich aan houdt.
  • Reforming: evalueren
    Het einde van het jaar of periode is in zicht. Dit afscheid geeft weer een nieuwe groepsdynamiek, denk bijvoorbeeld aan het afscheid in groep 8.