• Het team
  • Onze parels
    • Kanjertraining
    • IPC (Thematisch werken)
    • Transparante communicatie
    • IGDI model
    • Flexwerk
    • Leerlingenraad
  • Peuterschool Klein Duimpje
  • Communicatie
  • Om door te lezen
    • Missie en visie
    • Schoolgids (pdf)
    • Passend Onderwijs ouderrapport (pdf)
    • Jaarverslag (pdf)
  • Protocollen/regelingen
    • Privacy
    • Klachtenregeling
  • Tijden
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof
  • Contact
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderwerkgroep
  • Peutergroep
  • Groep 1/2
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
  • Rondleidingen en aanmelden
  • Stage lopen
  • Vacatures
  • Contact
  • Een nieuw gebouw
  • Voortgang

Groep 3/4

Wat leuk dat jullie een bezoekje brengen op de groepspagina van groep 3/4!

Welkom in onze groep. We zullen ons even voorstellen.

Dit schooljaar 2022/2023 zitten er in onze groep 3/4 zitten 23 kinderen. Er zitten 14 kinderen in groep 3 en 9 kinderen in groep 4. We krijgen les van juf Inge en juf Noortje en ook juf Margreet is in de klas, voor ondersteuning. 

 

Onze dagen zien er bijna altijd hetzelfde uit, qua opbouw. De dagplanning hangt zichtbaar in de klas.
Elke dag starten we om half negen met een gezamenlijk moment, daarna worden de instructies over de beide groepen gegeven afgewisseld met zelfstandig werken.

Voor de ochtend pauze wordt er in beide groepen gerekend. 
Voorafgaand aan de rekenles wordt er klassikaal een aantal minuten geautomatiseerd. Dit kan zijn het snel op tijd optellen/aftrekken van sommen, cijfers schrijven etc.

Sinds dit schooljaar werken wij in groep 3/4 met een nieuwe methode voor rekenen. Dit doen wij met Semsom. Semsom is een aapje die de kinderen meeneemt tijdens zijn rekenlessen. In de lessen zijn wij veel interactief bezig en leren de kinderen door ook veel te doen. Bij elke les zit er ook een bewegingsopdracht waarbij de kinderen op een spelende manier bezig zijn met de lesstof.


Binnen Semsom werken we de hele week aan 1 doel. Tijdens de lessen gebruiken de kinderen vaak hun rekenbakje waar materialen inzitten zoals blokjes, fiches en getalkaartjes. Daarnaast gebruiken we ook vaak de wisbordjes bij de lessen. Zodra de instructie klaar is, is er een verwerking in het werkboek of met een bewegende activiteit.

Ook hebben de kinderen oefenstof in het werkboek rekenmuur en kunnen zij digitaal oefenen in de software van Semsom. Hier oefenen zij de basisvaardigheden van het rekenen nog meer zodat het wordt geautomatiseerd.

Met rekenen leren we in groep 3 de telrij tot 100, automatiseren tot 20, waarbij de vriendjes van 10 en splitsingen tot 12 belangrijk zijn! Zo wordt een goede basis gelegd voor het rekenen!
In groep 4 wordt dit verder uitgebreid naar de telrij tot 100, en goed leren optellen en aftrekken tot 100. Ook leren we de tafels van 1,2,5, en 10. Rekenen wordt in de hogere groepen complexer (meerdere handelingen) en zal sneller gaan wanneer de tafels en op -en aftellen tot 20 goed geautomatiseerd zijn. Dit alles staat nauw in verbinding met de contexten van geld, meten, verhoudingen, tijd en geld. Bij het klokkijken maken we naast de analoge klok (uren, halve uren, kwartieren) ook kennis met de digitale klok.

 

Na een ochtendpauze gaan we Veilig Leren Lezen (voor groep 3) of taal / spelling, begrijpend lezen (groep 4) en schrijven doen.

 

In groep 3 leren we elke week nieuwe letters waarmee we woorden kunnen schrijven en lezen. In januari hebben we alle letters gehad en richten we ook op wat we lezen, oorzaak gevolg en volgorde (begrijpend lezen). Ook komt er dan meer aandacht voor creatief schrijven, waarbij we klanken blijven hakken en plakken en verhalen gaan schrijven.

 

Groep 4 is tijdens Taal bezig met verschillende onderwerpen zoals: woordenschat, spreken en luisteren, creatief schrijven of taalbeschouwing. We leren hoofdletters schrijven. Taal en Spelling zijn ‘aparte’ vakken. Bij spelling maken de kinderen kennis met verschillende categorieën. Weetwoorden, regelwoorden en klankwoorden. We hakken een woord niet meer in klanken maar in klankgroepen. Waar het in groep 3 voornamelijk gaat over het beginnend technisch lezen krijgen we in groep 4 meer aandacht voor wat we lezen. Het begrijpend lezen is ook een onderdeel van het lesprogramma in groep 4.

Na de instructies mogen we zelfstandig de les verwerken, waarbij we bij vragen geleerd hebben om eerst om onze buurman/vrouw om hulp te vragen voordat wij ons vragenkaartje op rood leggen. Zo kunnen wij doorwerken met iets wat we wel beheersen en ziet de juf dat we hulp nodig hebben bij een vraag.

De juf zet tijdens het werken de time timer aan, zo kunnen wij zien hoeveel tijd we hebben voor de taken. Wanneer we nog tijd over hebben en we klaar zijn met het werk, kunnen we op het circuitbord kijken waar we zijn ingedeeld om me verder te ontwikkelen binnen de vakgebieden op verschillende manieren. We maken zelf de keuze wat we gaan doen, omdat er veel te kiezen is binnen het onderdeel we zijn ingedeeld. U kunt dus denken dat we kunnen oefenen op de computer, met een spel of een werkblad.

In groep 4 maken de kinderen de overstap van het werken op papier naar het werken op Snappet (Chromebook). Dit is een digitale leeromgeving waar ieder kind na de instructie dezelfde verwerking doet maar daarna adaptief verder kan oefenen binnen een bepaald doel. Er kan passend extra instructie geboden worden als de juf merkt dat we nog beter moeten oefenen. Tijdens de instructies en de verwerking gebruiken we materiaal, wisbordjes en schrijven we voldoende. Natuurlijk werken we niet alleen hier mee, ook hebben we elke dag doe- en/of schrijfopdrachten.
 

’s Middags doen we vooral de andere ‘creatieve’ vakken. We werken met IPC. Binnen een thema vallen allerlei vakken samen, zoals techniek, aardrijkskunde, geschiedenis, handvaardigheid, mens en maatschappij., de activiteiten zijn zeer divers en betekenisvol. Elk thema starten we met een pakkende opening, zodat de interesse van ons direct gepakt is en de betrokkenheid groot is. Dit jaar zullen zijn we gestart met ‘Bij ons thuis',  dit sluit nauw aan met de kinderboekenweek.

 

In onze groep is het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt en met plezier naar school komt. Een vertrouwde omgeving en wederzijds respect hebben voor elkaar is erg belangrijk. Daar besteden we dan ook veel aandacht aan. Met de methode Kanjertraining bespreken we allerlei situaties, zoals hoe je met elkaar om kan gaan, wat voor invloed social media kan hebben, enz. Dit zijn vaak heel mooie, open gesprekken waarin de kinderen echt zichzelf durven zijn, naar elkaar luisteren en begrip tonen.


We willen graag streven naar een Gezonde School. Op woensdag t/m vrijdag zorgen wij dat we het liefst groente/fruit als tienuurtje bij ons hebben.
 

Met de zelf versierde gymtas lopen we op woensdag en vrijdag naar de gym.
 

Nieuwsgierig geworden of mocht u vragen hebben, kom gerust langs om eens te kijken in onze groep.

Groetjes van ons

(ooh ja en we hebben ook nog twee klassenhuisdieren: Blub en Gup)

 

 

Wij geven hier les


 

Inge Boersma (ma, di, vrij)

Noortje Cals (wo, do)

Margreet Kosse, onderwijsassistent (ma, di, do)

 

 

Met de groep op de foto


Meer voor deze groep


Dagindeling 3/4


En dit is wat er allemaal bij ons speelt

 

Wat wil je zien? Berichten  Activiteiten  Foto's  Alles

Lees verder
groep34
21 mei
woensdag 21 mei 2025 12:00 - 17:30

Studiemiddag (tot 12.15 uur school)

De kinderen hebben tot 12:15 uur les!

groep12 groep34 groep56 groep78
29 mei
donderdag 29 mei 2025 vrijdag 30 mei 2025

Hemelvaartsweekend

groep12 groep34 groep56 groep78
09 juni
maandag 9 juni 2025

Pinksteren

groep12 groep34 groep56 groep78
30 juni
maandag 30 juni 2025

Studiedag 7

groep12 groep34 groep56 groep78

Nieuw schooljaar 2023-2024

Welkom in groep 3/4

groep34

PCB Het Baken


De Campus 1

1771 PB Wieringerwerf

Tel: 0227- 23 99 99

Postbus 41, 1770 AA Wieringerwerf

 

Tanja Ruiter

Tanja Ruiter

Schoolleider

 

Nieuwsbrief ontvangen?


 

Locatie


 

Social media


Facebook

 

Aangesloten bij


Snel naar


Home

 


Onderwijs

Het team

Onze parels

  • Kanjertraining
  • IPC
  • IGDI model
  • Flexwerk
  • Leerlingenraad

Peuterschool Klein Duimpje

Communicatie

Om door te lezen

  • Missie en visie
  • Schoolgids
  • [noImage|NL|link;DWNLD;direct;105175|nvt|Passend onderwijs ouderrapport]
  • Jaarverslag

Protocollen/regelingen

  • Privacy
  • Klachtenregeling

Tijden

  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Verlof

Contact

     


Ouderinbreng

Medezeggenschapsraad

Ouderwerkgroep

 


Groepen

Peutergroep

Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6

Groep 7/8

 


Kennismaken

Rondleidingen en aanmelden

Vacatures

 


Nieuwbouw

Een nieuw gebouw

Voortgang bouw

 

Zoeken in de site


Copyright 2025 - Kindcentrum de Terp
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers