De kracht van een goede instructie
In een samenleving die steeds verder digitaliseert blijven de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen hun kracht behouden. Wij vinden het dan ook belangrijk dat kinderen een goede instructie krijgen over de basisleerstof.

Wij gebruiken hiervoor het IGDI-model. De letters IGDI staan voor Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie. Het IGDI-model is een variant op het Directe Instructie model en is gebaseerd op twee principes:

  • De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg.
  • De leerlingen leren door oefening en herhaling.

Er is een verdeling in verschillende fasen. De eerste fasen  van het IGDI-model creĆ«ren condities om te leren. In de daaropvolgende fasen wordt geleerd.
Het doel van het IGDI model is dat alle leerlingen de basisstrategieƫn beheersen van een bepaalde leerstof. Maar ook dat er ruimte is voor differentiatie.

De fasen van het IGDI-model zijn:

  • Gezamenlijke start van de les (= korte introductie met de hele groep).
  • Interactieve instructie en begeleid inoefenen (eventueel zonder de plusleerlingen die geen instructie nodig hebben en zelfstandig aan het werk gaan).
  • Zelfstandig werken van de groep en Verlengde Instructie aan de leerlingen die dat nodig hebben.
  • Zelfstandig werken van de groep (leerkracht loopt rond en helpt waar nodig)
  • Afsluiting van de les (= reflectie op de les met de hele groep).

directe instructie model